Op zoek naar Zonlicht (2): Skype

Het computerscherm staat aan en Janny zit ervoor te wachten. Ze weet dat Sabrina nog meer mensen helpt en zij vanzelf wel zal bellen naar haar Skype. Het is voor het eerst dat ze op deze manier via skype een gesprek heeft voor therapie. Normaal wordt skype regelmatig gebruikt door de kinderen om in te loggen om even met hun vader te spreken in Amerika. Die zien ze op deze manier toch nog regelmatig. Zelf spreekt ze hem liever door de telefoon of over de app. Janny voelt zich toch wel een beetje opgelaten. Ze heeft de hele week door de oefening gedaan maar het voelt niet echt of al haar problemen nu zijn opgelost. Wat heeft ze fout gedaan? ‘Tududuut Tududuut’, klinkt het vanaf haar computer. Ze klikt gauw op het groene knopje en daar verschijnt Sabrina. ‘Goedemorgen’. Klinkt het vrolijk. ‘Hoe gaat het?’ Janny kijkt naar het vrolijke gezicht van Sabrina en slikt. Nu moet ze toch vertellen dat het nog niet zo goed gaat. Hoe zou Sabrina daarop reageren? Nou vooruit met de geit en vertel het, zegt ze in zichzelf. Ze begint haar verhaal. Janny vertelt dat ze die dag dat Sabrina er was, veel heeft gehuild. Ze besefte ook dat er iets moest veranderen en ze is begonnen met de opdrachten. Elke ochtend als ze wakker werd en zich realiseerde dat ze brak en gebroken was, heeft ze toch een aantal positieve dingen over zichzelf en de dag vertelt. Ze heeft zelfs de kinderen erbij betrokken en aan tafel vertellen ze nu elke keer wat er positief is aan elkaar. Dit was best wel even wennen maar nu vindt iedereen het leuk. De meiden gaan nu zelfs beter met elkaar om, juist doordat ze iets positiefs naar elkaar zeggen lijken ze elkaar meer te waarderen. Er wordt meer gesproken over dingen in plaats van gegild. Dat laatste is pas een paar dagen maar zeker wel een verschil met voorheen. Zelf merkt ze dat het moeilijk is om het positieve vast te houden met alles wat er is gebeurd. Zeker als haar lichaam dan moeilijk doet en zo moe is dan is het heel moeilijk om positief te blijven. Ze vraagt zich af of ze het verkeerd doet?

Op zoek naar Zonlicht (1): Op zoek

Janny kijkt uit het raam naar de straat voor haar deur. Ze voelt zich nerveus. Vandaag komt haar vriendin Sabrina langs. De afgelopen week hadden ze een gesprek over skype er is ook zoveel gebeurd de afgelopen tijd. De scheiding die haar niet in de koude kleren gaat zitten, de kinderen die vreselijk dwars zijn en dan ook nog eens die TIA van een jaar geleden. Dat was eigenlijk de boosdoener van al de problemen die ze nu heeft. Als ze die niet had gehad was haar man nooit bij haar weggegaan en zou ze nu een stuk gelukkiger zijn. Waarom moest dit nu allemaal zo gaan? Ze veegt een traan uit haar ooghoek. Ze voelt zich zo ongelukkig en ook nog eens nerveus. Straks komt Sabrina en zij is naast haar vriendin ook counsellor en heeft aangeboden haar te gaan helpen zichzelf weer te vinden. Ze is benieuwd wat haar te wachten staat. Ze hoop dat het gaat lukken want zelf weet ze echt niet meer hoe ze nu verder moet. Diepongelukkig kijkt ze het raam uit. In de verte ziet ze de auto van Sabrina rijden. Ze loopt naar de Senseo en theekoker en zet deze aan. Zelf drinkt ze sloten koffie om zichzelf overeind te houden maar ze weet dat Sabrina alleen maar kruidenthee drinkt. Na een laatste blik in de spiegel loopt ze naar de deur. Ze hoort de autodeur al dichtslaan en net voordat Sabrina wilt aanbellen opent ze de deur.

Gezond koken

gezond eten coachdejong sylvia de jong
Het valt niet mee om altijd gezond te koken. Vaak hoor ik dit in gesprekken met mensen. Men komt moe thuis uit het werk en om dan nog iets fatsoenlijks op tafel te zetten, daar heeft men vaak de fut niet voor.

Toch kan gezond koken ook in een half uurtje klaar zijn. Denk maar aan wokken met vlees, vis of kip met groenten erbij (evt. uit de vriezer), of bijvoorbeeld wat vis met groenten en zilvervliesrijst of quinoa. Dit is gezond en heel snel klaar te maken.

Winterhuid

huidverzorging winter Sylvia de jongDe zomer is achter de rug de zon minder sterk en de lucht wordt steeds kouder. In de zomer nemen de meeste mensen de tijd om hun huid goed te verzorgen. Korte broeken, bikini en korte mouwen zorgen ervoor dat vooral de vrouw zich goed wil presenteren.

Dus wordt er geschoren en gesmeerd. Schijnt de zon dan wordt de huid nog extra ingesmeerd om hiertegen te beschermen of om niet droog aan te voelen. Nu is de warme tijd achter de rug en wordt de huid weer volledig bekleed met broek/rok en truien. Vaak hoor ik dat mensen dan toch een heel stuk makkelijker worden. Verzorgen ach… niemand die het ziet. Dus wordt er niet meer gesmeerd en wordt de huid vaak droog en schilferig.

De huid is ons grootste orgaan maar omdat de huid aan de buitenkant zit van ons lichaam, komt het pas al laatste aan de beurt bij de voedingsstoffen. Ach wat jammer voor onze huid. Het heeft dan ook echt te lijden als het geen extra voedingstoffen krijgt. Daarbij het is winter dus mensen drinken vaak veel minder water of kruiden thee dan anders. Ach… die arme huid nog minder voeding en vocht. Daarbij komt dan de centrale verwarming in elk huis en de lekkere warme douche samen zorgt het voor een extra droge en vaak jeukerige huid. Vooral de rug is bij de meeste mensen in de winter jeukerig. De huid vraagt en vraagt maar krijgt het helaas niet. ARME huid.

Hoe simpel is het om onze huid wat extra’s te geven? Begin in elk geval met de goedkoopste methode. Drink nog steeds 1,5 tot 2 liter water of kruidenthee per dag. Daar is je huid al een deel mee geholpen. Douche niet te heet en smeer je na het douchen in met een bodylotion die liefst zo natuurlijk mogelijk is. Eet gezond want ook de vette ongezonde hap laat zich terugzien in de huid. Wil je je gezichtshuid echt verwennen geeft het dan wat extra’s met een masker of dag/nachtcrème. Je gezicht heeft de hele winter door geen bescherming buiten de bescherming wat jij er zelf op doet. Smeer het regelmatig in met een natuurlijk dag en/of nachtcrème.

Veel succes met het vertroetelen van je huid en een stralende winter gewenst!

Gezonde groet,
Sylvia de Jong.

Blog: Het wordt weer winter

Vitamine D voedingcoach coachdejongHet wordt weer winter. Veel mensen krijgen dan een vitamine D tekort.

Hoe vul je dit aan en waar zit het in?

Ga voor meer vitamine D elke dag een half uur buiten wandelen, fietsen of tuinieren. Door elke dag zeker een half uur in het licht te lopen maakt het lichaam vitamine D aan. De grootste voorraad vitamine D van de zon wordt opgebouwd in de maanden april tot en met oktober. Het lichaam legt dan een voorraadje aan waar we een gedeelte van de wintermaanden mee door kunnen komen. Het aanvullen van deze voorraad is aan te raden, door de voorraad steeds aan te vullen raken we niet zo snel uitgeput in onze vitamine D.

In kaas en melkproducten zit 10% van onze vitamine D. Daarnaast halen we ook 10% uit onze vlees, vleeswaren en gevogelte. Uit oliën, vetten en vette vis komt ook nog eens 54%. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine wat betekent dat het met vet wordt opgenomen in het lichaam. (visof met vlees). 

Vitamine D is nodig voor een stevig skelet en een sterk gebit. Het zorgt er tevens voor dat de Calcium en fosfor goed uit de voeding wordt opgenomen. Verder zijn er aanwijzingen dat het een beschermde rol speelt bij darmkanker en ander aandoeningen zoals auto-immuunziekte, tuberculose, diabetes type2 en hart en vaatziekten. 

Kortom zorg voor jezelf. Loop elke dag even buiten bij het licht en neem de goede voedingstoffen. 

Gezonde groet, 

Sylvia de Jong.

Herfst vitamine d coachdejong

Wil je een gratis kennismaking gesprek?

Neem hier contact op !