Blog: Het wordt weer winter

Vitamine D voedingcoach coachdejongHet wordt weer winter. Veel mensen krijgen dan een vitamine D tekort.

Hoe vul je dit aan en waar zit het in?

Ga voor meer vitamine D elke dag een half uur buiten wandelen, fietsen of tuinieren. Door elke dag zeker een half uur in het licht te lopen maakt het lichaam vitamine D aan. De grootste voorraad vitamine D van de zon wordt opgebouwd in de maanden april tot en met oktober. Het lichaam legt dan een voorraadje aan waar we een gedeelte van de wintermaanden mee door kunnen komen. Het aanvullen van deze voorraad is aan te raden, door de voorraad steeds aan te vullen raken we niet zo snel uitgeput in onze vitamine D.

In kaas en melkproducten zit 10% van onze vitamine D. Daarnaast halen we ook 10% uit onze vlees, vleeswaren en gevogelte. Uit oliën, vetten en vette vis komt ook nog eens 54%. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine wat betekent dat het met vet wordt opgenomen in het lichaam. (visof met vlees). 

Vitamine D is nodig voor een stevig skelet en een sterk gebit. Het zorgt er tevens voor dat de Calcium en fosfor goed uit de voeding wordt opgenomen. Verder zijn er aanwijzingen dat het een beschermde rol speelt bij darmkanker en ander aandoeningen zoals auto-immuunziekte, tuberculose, diabetes type2 en hart en vaatziekten. 

Kortom zorg voor jezelf. Loop elke dag even buiten bij het licht en neem de goede voedingstoffen. 

Gezonde groet, 

Sylvia de Jong.

Herfst vitamine d coachdejong

Blog: Keuzes

Coachdejong afvallen lelystad weegschaalKeuzes

De afgelopen week ging ik zo mijn leven eens even na en zag ik dat ik wat mijn gezondheid betreft best flink wat uitdagingen heb gehad. Wat voor doel heeft dat nu eigenlijk in mijn leven, vroeg ik me af? Je ziet toch veel mensen om je heen met problemen zowel op gezondheid als op andere fronten. “Ieder huisje heeft zijn kruisje”. Dat is een heel oud en zo waar gezegde. Zeker in deze tijd, je hoort en ziet zoveel ellende op de TV in de krant en overal om je heen hoor je wel dat mensen het moeilijk hebben. Net als iedereen heb ook ik mijn “kruisje” te dragen.

Wat kan je daar nu eigenlijk voor positiefs uithalen?

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om bij de pakken neer te zitten, te klagen en vooral te blijven hangen in het probleem dat je tegenkomt in je leven. Veel moeilijker is het om er wat mee te doen. Om ondanks alles in je leven er toch het beste uit te halen. Om zelf ondanks alles toch te genieten van de kleine dingen om je heen en om te kijken welke lessen je kan halen uit de uitdagingen die je tegen komt.

Zo hebben mijn uitdagingen op het gebied van gezondheid mij duidelijk voor keuzes gezet. Mijn passie was er nog maar één; IK WIL GEZOND ZIJN en daar heb ik heel veel voor over.

Juist door zoveel tegenslagen en uitdagingen te hebben ontdek je waar je passie ligt. Gezond zijn en het liefst ook blijven is zeker één van mijn grote passies. Daar werk ik ook voortdurend aan en dat betekent duidelijke keuzes in rust, beweging en mijn voeding. Doordat ik veel voeding allergieën hebt betekent het veel laten staan wat lekker is en op zoek gaan naar gezonde vervanging. Offers brengen en ondanks dat het water je in de mond loopt. Het NIET eten. Heel moeilijk soms maar het werd met de jaren wel steeds makkelijker. Het gaat heel goed zolang je thuis bent en niet ergens wilt gaan eten of op visite gaat. Zodra dat het geval is moet ik vaak eigen eten meenemen of alles tot in de puntjes van tevoren regelen zodat het mogelijk is om ergens te gaan eten. Zomaar even mee eten is er vaak niet bij. Even snel wat halen als je moe bent al helemaal niet. Alles moet puur en zuiver worden gemaakt. Niks kant en klaar en gemakkelijk.

Ik hoor veel mensen al zuchten. Geen patat met burgers meer, geen chinees, niet even uit eten, geen gebak, koekjes, broodjes onderweg en ga zo maar door…………. ze moeten er niet aan denken. Toch went het. Zelf moet nu niet meer aan het andere denken….. bah….

Het zorgt er tevens voor dat je heel creatief wordt in het bedenken van alternatieven die vaak ook heel lekker zijn en wel gezond. Gezond bestaat niet uit alleen maar fruit en groenten eten maar bewuste keuzes van producten en samenstellingen. Mijn gezin heeft al geleerd om mee te eten en plukken daar ook de vruchten van. Het is omdenken en genieten van wat wel kan in plaats wat niet kan. Wij hebben zoveel keuze in deze westerse landen. Waarom kiezen we dan niet het beste voor ons zelf? Oké het is vaak iets duurder maar als je regelmatig wat afhaalt of ergens kant en klaar koop dan is het ook duurder. Dus uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Ik heb jaren geleden besloten dat ik dat wel doe en daar ben ik nog steeds erg blij mee.

Gezonde groet,
Sylvia de Jong.

coachdejong afslanken lelystad weegschaal

Brand

Coachdejong Rook voedingcoach lelystadOp mijn verjaardag wilde mijn man gezellig een lunch maken. Hij zet de toaster aan en ik bel op dat moment dat ik wat later thuis kom van het werk want mijn bespreking liep uit. Dus ik kom 20 minuten later thuis en tref het hele huis vol rook aan. Door de warmte waren alle deuren en ramen dicht (om het koel te houden) en kon de rook nergens heen. Alles zal blauw/zwart van de rook. Gauw alle deuren en ramen open en de rookwolken vlogen langzaam uit ons huis. Toaster de tuin in gegooid om af te koelen en daarna weg te gooien en aan de schoonmaak. Binnen was de stank enorm dus naar buiten met onze lunch. Na de lunch nog wat schoonmaken want ik zou visite krijgen. Het huis was dus redelijk schoon toen onze gasten kwamen. Door de stank was het helaas niet mogelijk om binnen te zitten en zaten we buiten onder de parasol. De stank hield zeker nog 4 dagen aan, ondanks de grote schoonmaak de dag erna.

Wat heeft dit verhaal nu eigenlijk met voeding te maken zou je denken? Tja, ons lichaam is ook ons huis. We wonen er de hele dag en laten het van alles voor ons doen. We putten het uit en nemen het overal mee naar toe en als ons lichaam geluk heeft wordt het ook nog uiterlijk en innerlijk verzorgd. Helaas staat niet iedereen er altijd bij stil hoe belangrijk het lichaam is tot dat men tegen problemen aanloopt, want als je een probleem hebt dan zie je vaak pas hoe verwaarloosd het is en hoe goed het lichaam voor je was en wat het allemaal voor je doet.

Coachdejong Toaster voedingscoach lelystadHet is toch wel jammer dat we vaak eerst tegen problemen aan moeten lopen voordat we dankbaar zijn voor wat we hebben. Kunnen genieten wat er is en er goed voor zorgen. Zo ook met het huis. Hoe blij dat je bent dat het niet erger is afgelopen en een goede schoonmaak ervoor zorgt dat het er weer goed uit ziet, hoe erg had het kunnen zijn.

Zo ook voor je lichaam, als je het steeds verwaarloost door alles te eten wat je wilt en niet na te denken wat je lichaam echt nodig heeft dan kan dit tot problemen leiden. Als je jouw lichaam niet goed voedt met voldoende aan: vitamine, spoorelementen, eiwitten, vezels, enz. Dan loopt de boel vroeg of laat vast en ontstaan er klachten. Alles goed bijhouden heeft zo zijn voordelen; Je blijft gezond en vitaal. Je lichaam veroudert minder snel en je ziet er goed uit. Wie wil dit nu niet?

Mocht je je afvragen of je jezelf goed verzorgd dan geven wij een gratis welzijnscheck. Gewoon gezellig een afspraak maken met ons (dat kan ook over de telefoon) en wij kijken of je jouw lichaam optimaal voedt.

Want we willen toch allemaal een gezellig huis? ;-)

Gezonde groet,
Sylvia de Jong.

 

Vakantie en voeding

vakantie fietsen coachdejong.nl

In de vakantie wordt het voedingspatroon over het algemeen omgegooid. Het is bij iedereen bekend en veel mensen doen het dan ook onbewust. De meeste mensen komen dan ook 2 tot 5 kilo gemiddeld aan op de vakantie. Dit vinden ze vaak niet leuk.

Het hele jaar let je doordeweeks goed op dat je gezond eet en voldoende voeding binnen krijgt. Je hebt een vast patroon en dat werkt heel goed. Elke ochtend en middag hetzelfde ritueel en in de avond wordt er over het algemeen gekookt.

De weekenden vormen hierin vaak enige uitzondering. Dan wordt er uitgeslapen het ritueel verandert en er wordt anders en makkelijk gegeten. Even een snelle hap of iets lekkers halen want we hebben de hele week gewerkt, toch? Wijntje erbij want dat is zo gezellig. Geen enkel probleem om dat zo nu en dan te doen. Toch op vakantie wordt vaak vervallen tot de makkelijke opties en vooral veel gezelligheid. Dat is ons geleerd voeding, wat lekkers en wijntje erbij is gezellig.

Op vakantie is dat al helemaal zo je houdt je niet meer aan je patronen. Je wilt het vooral gezellig en makkelijk hebben. Hoe hou je alles nu toch vast. Dat verschilt per vakantie.
Want er zijn nogal wat opties:

  • Ga je naar het buitenland?
  • Blijf je in eigen land?
  • Zit je in een hotel?
  • Zit je in een tent?Vakantie coachdejong.nl
  • Heb je een caravan of camper bij je?
  • Ga je veel lopen
  • Ga je flink sporten, bergen beklimmen, skiën, mountainbiken?
  • Lig je hele dagen op het strand?
  • Is je voeding wel te krijgen in dat land?

Allemaal opties om rekening mee te houden.

Vakanties worden altijd goed gepland. De route wordt uitgestippeld en koffers gepakt. Soms tot in detail. Aan eten wordt vaak niet gedacht. Tenzij er sprake is van een voedings-allergie dan moet ook dat tot in de puntjes worden gepland.

Waarom zou je je voeding niet mee plannen? Is het raar om hier je gedachten over te laten gaan? Is het gek om te kijken of je je goede voedingsgewoonten ook op vakantie vast kan houden en het toch gezellig te hebben? Wat kan je het beste eten tijdens de vakantie om zo fit mogelijk te blijven. Wat voor voeding past bij jouw levensstijl op de vakantie? Welke focus kies jij? Wil jij gezond, fit en gezellig de vakantie door?

Met al deze vragen kan een voedingscoach je goed helpen. Vraag om advies, ik help je graag!

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

Suiker, Suiker en Suiker

Er is momenteel veel ophef over suiker en als je niet anders weet is suiker natuurlijk gewoon suiker.

Toch is er een groot verschil in suikers.
Niet alle suikers bestaan uit de witte suikerklonten die we kennen uit de winkel en waar momenteel zoveel ophef over is. Denk aan alle frisdranken vol met 12 klonten of sapjes die kunstmatig zijn gevoed met suikers.
Nu is de denkmethode dat alles zonder suiker te gaan eten en je patroon radicaal om te gooien het andere uiterste met wat je voorheen voor patroon had. Het is handig te weten wat je beter kan doen.

Laten we eens gaan kijken naar welke suikers er zoal zijn :coachdejong.nl Blog over Suiker

  • Er zijn suikers die geraffineerd zijn uit bieten. De bekende witte suiker.
  • Er zijn rietsuikers. Dit zijn ook suikers uit bieten maar dan zonder dat het geraffineerd is. Deze suikers worden al als gezonder beschouwd dan de geraffineerde.
  • Er zijn fruitsuikers. Deze worden snel opgenomen in ons bloed en geven snel energie.
  • Er zijn suikers uit koolhydraten snelle en trage. Denk aan witte rijst of pasta die snelle suikers bevatten (nodig bij sporters) en de aardappels en volkorenpasta’s en zilvervliesrijst met minder snelle tot trage suikers bevatten.
  • Daarnaast zijn er ook nog suikers uit honing die snel worden opgenomen. (handig bij erg warm weer)

Er zijn natuurlijk ook vele verborgen suikers in het eten die worden omgezet nadat er gegeten is. Denk aan vetten in het vlees wat wordt omgezet in suikers enz.

Zoals je leest er zit overal suiker in of het wordt omgezet in suikers. Geweldig is dat toch. Zo wordt ons lichaam steeds voorzien van voldoende brandstof.
Waarom wordt er dan zo gewaarschuwd voor suikers. Dit komt omdat men naast het gewone eten veel snoept en zoetigheid en ongezond eten nuttigt. Dit eten zorgt voor een hele hoge glucose gehalte wat er voor zorgt dat de mensen vetten gaan opslaan die er voor zorgen dat men te dik wordt of gezondheidsproblemen krijgt.  

Het is dus belangrijk dan men op een goede manier de suikers gebruikt en ook weet waar en wanneer wat te eten. Daarvoor kan je natuurlijk hulp zoeken bij een voedingscoach die hier mee afweet. Om samen een goed programma op kan stellen of je kan je zelf helemaal verdiepen in de materie.

Punt is dat suiker een heel belangrijke brandstof is in ons lichaam en dat we ervoor moeten zorgen dat ons glucosegehalte in balans blijft. Je wilt vooral niet teveel glycogeenvoorraad hebben dat zich opzet in vetopslag.

Ben jij sporter of veel in beweging dan heb je meer suiker nodig dan iemand die veel stilzit. Ben je erg met je hersenen aan het werk dan verbruik je ook meer suiker dan iemand die dat minder doet.

Wat gebeurd er met je lichaam?coachdejong.nl Suiker Blog
Gedurende de nacht ben je hoofdzakelijk aangewezen op de voedingsstoffen die in je lichaam zitten. De verbranding van de suikers worden afgeremd en de verbranding van de vetten neemt toe. Als je dus zonder ontbijt naar je werk gaat daalt het suikergehalte in het bloed nog verder. Dan ontstaat er dus een laag suikergehalte. Dit veroorzaakt weer dat de hersencellen te weinig energie hebben en je krijgt concentratie-verlies. Sommige mensen ervaren duizeligheid bij een te laag suikergehalte of gaan trillen. Het lichaam en de hersenen hebben suiker namelijk heel hard nodig om te kunnen presteren. Niet ieder lichaam heeft dezelfde hoeveelheid suikers nodig. Iedereen is verschillend en heeft een ander leven. Zorg wel voor de goede suikers. Als je de goede suikers tot je neemt zorgt dat voor betere prestaties en spieropbouw. Bij “verkeerde” suikers krijgt je een tijdelijke energieopbouw die snel afneemt en een hongergevoel geeft. Bij elke van deze insuline pieken en dalen zal er vet worden opgebouwd en dat is iets wat veel mensen in deze tijd liever vermijden.

Wil jij ook weten of je de juiste suikers op de goede manier gebruikt?
Maak een afspraak met mij, ik vertel je graag meer.

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

Wil je een gratis kennismaking gesprek?

Neem hier contact op !