Suiker, Suiker en Suiker

Er is momenteel veel ophef over suiker en als je niet anders weet is suiker natuurlijk gewoon suiker.

Toch is er een groot verschil in suikers.
Niet alle suikers bestaan uit de witte suikerklonten die we kennen uit de winkel en waar momenteel zoveel ophef over is. Denk aan alle frisdranken vol met 12 klonten of sapjes die kunstmatig zijn gevoed met suikers.
Nu is de denkmethode dat alles zonder suiker te gaan eten en je patroon radicaal om te gooien het andere uiterste met wat je voorheen voor patroon had. Het is handig te weten wat je beter kan doen.

Laten we eens gaan kijken naar welke suikers er zoal zijn :coachdejong.nl Blog over Suiker

  • Er zijn suikers die geraffineerd zijn uit bieten. De bekende witte suiker.
  • Er zijn rietsuikers. Dit zijn ook suikers uit bieten maar dan zonder dat het geraffineerd is. Deze suikers worden al als gezonder beschouwd dan de geraffineerde.
  • Er zijn fruitsuikers. Deze worden snel opgenomen in ons bloed en geven snel energie.
  • Er zijn suikers uit koolhydraten snelle en trage. Denk aan witte rijst of pasta die snelle suikers bevatten (nodig bij sporters) en de aardappels en volkorenpasta’s en zilvervliesrijst met minder snelle tot trage suikers bevatten.
  • Daarnaast zijn er ook nog suikers uit honing die snel worden opgenomen. (handig bij erg warm weer)

Er zijn natuurlijk ook vele verborgen suikers in het eten die worden omgezet nadat er gegeten is. Denk aan vetten in het vlees wat wordt omgezet in suikers enz.

Zoals je leest er zit overal suiker in of het wordt omgezet in suikers. Geweldig is dat toch. Zo wordt ons lichaam steeds voorzien van voldoende brandstof.
Waarom wordt er dan zo gewaarschuwd voor suikers. Dit komt omdat men naast het gewone eten veel snoept en zoetigheid en ongezond eten nuttigt. Dit eten zorgt voor een hele hoge glucose gehalte wat er voor zorgt dat de mensen vetten gaan opslaan die er voor zorgen dat men te dik wordt of gezondheidsproblemen krijgt.  

Het is dus belangrijk dan men op een goede manier de suikers gebruikt en ook weet waar en wanneer wat te eten. Daarvoor kan je natuurlijk hulp zoeken bij een voedingscoach die hier mee afweet. Om samen een goed programma op kan stellen of je kan je zelf helemaal verdiepen in de materie.

Punt is dat suiker een heel belangrijke brandstof is in ons lichaam en dat we ervoor moeten zorgen dat ons glucosegehalte in balans blijft. Je wilt vooral niet teveel glycogeenvoorraad hebben dat zich opzet in vetopslag.

Ben jij sporter of veel in beweging dan heb je meer suiker nodig dan iemand die veel stilzit. Ben je erg met je hersenen aan het werk dan verbruik je ook meer suiker dan iemand die dat minder doet.

Wat gebeurd er met je lichaam?coachdejong.nl Suiker Blog
Gedurende de nacht ben je hoofdzakelijk aangewezen op de voedingsstoffen die in je lichaam zitten. De verbranding van de suikers worden afgeremd en de verbranding van de vetten neemt toe. Als je dus zonder ontbijt naar je werk gaat daalt het suikergehalte in het bloed nog verder. Dan ontstaat er dus een laag suikergehalte. Dit veroorzaakt weer dat de hersencellen te weinig energie hebben en je krijgt concentratie-verlies. Sommige mensen ervaren duizeligheid bij een te laag suikergehalte of gaan trillen. Het lichaam en de hersenen hebben suiker namelijk heel hard nodig om te kunnen presteren. Niet ieder lichaam heeft dezelfde hoeveelheid suikers nodig. Iedereen is verschillend en heeft een ander leven. Zorg wel voor de goede suikers. Als je de goede suikers tot je neemt zorgt dat voor betere prestaties en spieropbouw. Bij “verkeerde” suikers krijgt je een tijdelijke energieopbouw die snel afneemt en een hongergevoel geeft. Bij elke van deze insuline pieken en dalen zal er vet worden opgebouwd en dat is iets wat veel mensen in deze tijd liever vermijden.

Wil jij ook weten of je de juiste suikers op de goede manier gebruikt?
Maak een afspraak met mij, ik vertel je graag meer.

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

Voedingssupplementen, waarom?

 Waarom voedingssupplementen vraagt men zich vaak af. We eten toch goed, elke dag 2 stuks fruit en 2 ons groenten, en als het even kan ook nog biologisch. Wij hebben verder niks meer nodig. Dat dacht ik vroeger zelf ook.

Wat ikzelf steeds meer besefte tijdens mijn opleiding is dat je wel heel veel van voeding af moet weten om elke dag alles binnen te krijgen om je lichaam compleet te voeden. Dit kost heel veel tijd en ook nog eens kennis. Twee zaken die vaak in een druk huishouden niet hand in hand gaan.

appleBij een tekort van bijvoorbeeld mineralen, kunnen klachten ontstaan variërend van matige tot ernstige vermoeidheid tot botontkalking bij flinke tekorten.

Mineralen hebben verschillende functies in het lichaam, namelijk bij de stofwisseling, als bouwstof, om verbindingen te maken met andere stoffen en bij het regelen van de zuur-base evenwicht in het lichaam. Dit lijkt allemaal niet erg belangrijk maar dat is het wel.

Kijken we naar vitamines dan hebben we daar ook heel wat van nodige gedurende de dag bij een normale rustige inspanning. Weet jij hoeveel? Ik wist het niet. Wat ik ook niet wist is dat je vitamine in balans moet zijn. Als je van het een te veel hebt dan kan het tekorten veroorzaken bij een andere vitamine. Hoe weet je nu of je precies de goede hoeveelheid binnen krijgt. Dat is behoorlijk lastig. Gewoon naar de supermarkt gaan of naar een drogist en daar de supplementen kopen is dus ook niet handig.

Ga daarom voor een voedingsadvies ook altijd naar iemand toe die je kan helpen om je voeding in balans samen te stellen. Zij zullen naast gewone voedingsadviezen vaak ook adviseren om supplementen te gebruiken zodat je makkelijk de goede hoeveelheid juiste voedingstoffen binnen krijgt. Maak gerust een afspraak met mij om hier meer over te weten te komen.

Gezonde groet,
Sylvia de Jong
Voedingscoach

 

 

Wil je een gratis kennismaking gesprek?

Neem hier contact op !